A Magyar és Maros-Magyar Autonóm Tartomány bibliográfiája

I. A korabeli sajtó


1. A korszak sajtótermékei


2. A cenzúra működése

3. Összegzés: a (M)MAT és a sajtó

Felhasznált irodalom

II. A Magyar és Maros-Magyar Autonóm Tartomány bibliográfiája

1. Felhasznált források


2. Napilapok


3. Folyóiratok


4. Könyvek


5. Tárgymutató

a. Napilapok

b. Folyóiratok


A bibliográfia időhatárát kiterjesztettem a Maros-Magyar Autonóm Tartomány (MMAT) megszűnéséig, a vizsgált időszak így 1952. július és 1968. február közé esik. Elsősorban a sajtóban megjelent (M)MAT-ra vonatkozó írásokat próbáltam összegyűjteni, országos magyar és román nyelvű napilapokból, valamint központi és helyi folyóiratokból. Kihagytam a bibliográfiából a helyi napilapoknak, a Vörös Zászlónak és a Steaua Roşie-nak az ismertetését, mivel azok majdnem kizárólag a tartomány hétköznapjaival foglalkoznak. A sajtó mellett bevettem az ebben a periódusban kiadott, a tartománnyal kapcsolatos vagy a nemzetiségi kérdést tárgyaló könyveket, brosúrákat is.


A bibliográfiát megelőzi két rövidebb fejezet. Az elsőben a MAT megalakulását és a megyésítésig tartó történetét foglaltam össze röviden. (Ezt az internetes közlésből elhagytuk.) A másodikban azt próbáltam meg vázolni, hogy hogyan működött a korabeli sajtó a szigorú cenzúra és a párt felügyelete mellett.


Jelen bibliográfia a teljesség igénye nélkül készült, mindent összegyűjteni az adott korszakból hosszú időt venne igénybe és messze túlnőné egy szakdolgozat kereteit. Ezért célom inkább egy kutatási segédlet elkészítése volt, mely ha nem is tartalmaz mindent, de kiindulási pontként használható és belőle már egy átfogó kép kialakítható.

I. A korabeli sajtó

1. A korszak sajtótermékei

A két világháború között a romániai magyar időszaki sajtó nagymértékben fejlődött, a kisebbségi létben elsőként ez az intézményrendszer épült ki. Meglepően magas a sajtótermékek száma, nagyon megközelíti az ugyanakkor megjelent könyvekét. A hazai közönség sokkal inkább a sajtótermékeket kereste, nem csak mert ezek friss eseményekről tájékoztatták, hanem mert lényegesen olcsóbbak voltak. Míg 1919-ben összesen 108 sajtótermék jelent meg, a ’30-as évek közepére ez a szám fokozatosan elérte a 330-at.
 Ennyi lapot viszont nem tudott eltartani a magyar közönség, így számuk 1940-re 186-ra csökken, igaz, ehhez hozzájárult az 1938-as sajtótörvény is, mely 53 lap megszűnését „segítette elő”. 


Ebben az időben Kolozsvár volt a magyar sajtóközpont, itt összesen 457 lapcím ismeretes, a következő városok Temesvár 214 és Nagyvárad 147 lappal.
 A második világháborút követően a kincses város központi szerepe hamarosan csökken, már 1944. októberében, a front átvonulásakor, több lap is megszűnik (Ellenzék, Magyar Nép, Keleti Magyar Újság), 1945-ben a szintén kolozsvári Erdélyi Gazda, 1947-ben az Erdélyi Múzeum, majd 1948-ban az Erdély. Az új lapokat pedig inkább Bukarestben indítják: 1947. szept-ben a Romániai Magyar Szót, a Magyar Népi Szövetség Központi Bizottságának napilapját, mely 1953-tól a rendszer végéig Előre címen jelenik meg (1968-ig az RNK [ill. RSzK] néptanácsainak lapja alcímmel). Rá egy évre szintén Bukarestben indítják az Ifjúmunkást, az Ifjúmunkás Szövetség hetilapját, mely négy éven át tartó szünetelés után 1957-ben jelenik meg újra a magyar forradalmat követő általános engedménytételek keretében. 1948-ban lát napvilágot a Művelődési útmutató (a kultúrotthonok számára) című havilap is, mely 1956-tól Művelődés címen jelenik meg. 


Az Előre mellett, mely a minket érintő korszak (1952-68) egyetlen magyar nyelvű országos napilapja volt, fontos szerepet játszott a Falvak Dolgozó Népe is. A romániai magyar földművesek lapja 1945-től Kolozsváron jelent meg Falvak Népe címen, 1951-ben pedig Bukarestbe költöztették a szerkesztőséget. 1952. júliusától immár az új címmel jelent meg 1989. végéig, heti rendszerességgel. E két lap létezésével indokolták a kolozsvári Világosság (1944-52) megszűntét, mely utolsó számában így ír: „Az MNSz két központi lapja, a Romániai Magyar Szó és a Falvak Dolgozó Népe, központi helyzeténél fogva egyre kielégítőbben végzi az MNSz-tagság körében felvilágosító és mozgosító feladatait (...). Mindez indokolatlanná teszi a Világosságnak, mint az MNSz tartományi lapjának további fenntartását.”


Közben a Magyar Autonóm Tartomány létrehozása maga után vonta újabb sajtótermékek megjelenését. 1953-ban indítják útjára Marosvásárhelyen az Igaz Szót, az RNK (RSzK) Írószövetségének havi folyóiratát. (1953-57: az RNK Írószövetsége MAT-i fiókjának folyóirata, 1957-62: szépirodalmi folyóirat). Ennek előzménye egy szintén Kolozsváron kiadott lap, az itteni írószövetségi fiók szerkesztésében megjelenő Irodalmi Almanach (1950-53). Az Igaz Szóval párhuzamosan folyamatosan megjelent Kolozsváron az Utunk, az Írószövetség hetilapja, mely még 1946-ban indult, Gaál Gábor szerkesztésében.


A MAT helyi lapja a Vörös Zászló címet viselte és már 1952. aug. 5-én a RMP MAT-i Vezetősége és a Tartományi Néptanács lapja alcímmel jelent meg. Ezt a címet az addigi Előre (1951. ápr. – 1952. aug.) a brassói (akkori nevén Sztálinváros) napilaptól kölcsönözte, miután az néhány nappal korábban megszűnt. A Vörös Zászló alcíme az 1960. dec-i területi-közigazgatási beosztás változtatása következtében módosult: az RMP (majd RKP) Maros-Magyar Autonóm Tartományi Bizottsága és a Tartományi Néptanács lapja (1968-ig). Román nyelvű megfelelője a Steaua Roşie címet viselte. 


A Marosvásárhelyi Orvostudományi és Gyógyszerészeti Intézet 1955. szept-ben adta ki folyóiratának első számát, az Orvosi Szemlét, román nyelvű társlapjaként pedig a Revista Medicală-t. Az Igaz Szó köszönti a gazdag anyagot tartalmazó lapot, a MAT első tudományos folyóiratát: „olyan városban és olyan tartományban jelent meg, ahol a felszabadulás előtt az elmélyült tudományos kutatómunkára a legelemibb feltételek sem voltak meg.”
 Ugyanakkor a város kiadványai közé tartozik a Művészetet folytató Új Élet is (1959-89), a kéthetenként megjelenő társadalmi-kulturális képeslap, valamint Az Agitátor Zsebkönyve (1956-64), az RMP (M)MAT-i Bizottságának propaganda és agitációs osztályának szerkesztésében.


Az 1956-os magyarországi események illetve a Szovjetunió-beli nyitás következtében némi enyhülés észlelhető a hazai politika terén.  Az új körülmények lehetővé tették néhány folyóirat (újra)indulását. Így 1957-től újból megjelent Kolozsváron a tizenhét évi hallgatásra ítélt Korunk, a jelentős világnézeti, társadalmi, tudományos és művelődési szemle. Ugyanitt ekkor kezdik kiadni a Napsugár című gyermeklapot valamint a Nyelv- és Irodalomtudományi Közleményeket. Bukarestben a RNK (RSzK) Szakszervezetei Központi Tanácsának hetilapja, a Munkásélet lát világot és négyévi szünet után újból megjelenik a Tanügyi Újság. 


Mindezek a lapok általában változatlanul jelennek meg a ’60-as években is, jelentősebb változást az 1968-as megyésítés hoz, ami új magyar lapok születését eredményezi Hargita és Kovászna megyében.


Az 1950-60-as évek legjelentősebb román nyelvű napilapja, a párt hivatalos orgánuma, a bukaresti Scânteia volt. 1931 és 1940 között pontos periodicitás nélkül, illegálisan jelent meg, 1944. szept. 21-től kezdve viszont a rendszer végéig napi rendszerességgel szolgálta a kommunista ideológia terjesztését az országban. Hasonló szerepet töltött be a Lupta de clasă című kiadvány is.


A munkás ifjúság mozgosítását a Scânteia Tineretului vállalta fel, mely szintén 1944. végén indult és a román ifjúsági pártszervezet (Uniunea Tineretului Muncitoresc, majd U. T. Comunist) sajtótermékeként jelent meg. Magyar nyelvű megfelelője az Ifjúmunkás volt. 


Hasonló módon más magyar lapoknak is megvolt a román társlapjuk, így az Előréé a România Liberă, az Utunké a Gazeta Literară, a Művelődésé az Îndrumătorul Cultural stb. 

2. A cenzúra működése

P. Wierbicki szerint egy totalitarista rendszerben az informálás fő elvét a következő irányvonalak adják meg: mit kell tudnia a népnek és mit nem kell. Az első megvalósulását a propaganda biztosítja, de amíg ezen kívül más információs forráshoz is hozzáférnek az emberek, addig gyenge a hatása. Ezért ezeket a plussz információkat egyszerűen kiiktatják.
 Az információ szabályozásának pedig lényeges és kötelező összetevője a cenzúra.

A 20. században a cenzúra bevezetése mindig egyenes következménye volt valamilyen felkelésnek, háborúnak, idegen uralmi megszállásnak, diktatorikus rendszer bevezetésének. A tömegek feletti teljes ellenőrzés elnyerése érdekében tett lépések egyike az emberi kommunikáció ellenőrzése, ebben pedig főszerepet játszik a sajtó. Romániában a ’30-as évek elején még beszélhetünk sajtószabadságról, a királyi diktatúra kibontakozása viszont ennek véget vetett és a következő rendszerek alatt sem tért vissza. 

Az 1944. augusztus 23-i fordulat után a hatóságok első intézkedéseinek egyike volt a sajtó feletti ellenőrzés megvalósítása. A román kormány és az Egyesült Nemzetek kormányai közti Fegyverszüneti Szerződés megkötésével felállították a Szövetséges (Szovjet) Ellenőrző Bizottságot. A szerződés 16. pontja a média összes formájára cenzúrát ír elő, vagyis a szovjet ellenőrzésre bízza azt.  A fasiszta gondolatok terjesztőit határozat által zárják ki a sajtóból. A néhány évig tartó erőszakos hadi cenzúrát a kommunista rendszer megerősödésével párhuzamosan felváltja egy aprólékosan felépített intézményrendszer. Előkészítő lépésként 1948-ban államosították az összes kiadót, nyomdát és papírgyárat, amivel a hatalom megtette az első fontos intézkedést a sajtó erős kézbentartására. A cenzúra intézményesítésének útján pedig az első jelentős létesítmény, mely a rendszer végéig főszerepet játszik majd a sajtó ellenőrzésében, az az 1949-ben létrehozott Sajtó és Kiadványok Főigazgatósága (SKFI)
, mely a Minisztertanács mellett működött. Hatáskörébe tartozott a hivatalos közlöny szerkesztése, bármilyen nyomdatermék megjelenésének, terjesztésének, kivitelének és behozatalának engedélyezése, a könyvesboltok, könyvtárak, újságlerakatok működésének szabályozása stb.
 Ugyanekkor hozzák létre az „Agerpres” Román Sajtóügynökséget is, mely egyetlen hivatalos forrása lesz a sajtóban közölt híreknek. Az ideológiai magyarázat ebben az esetben sem késett: mindez az osztályharc nevében, a legionárius, rasszista, sovén eszmék leküzdése érdekében zajlott, kiterjedvén természetesen a könyvkiadásra, színházra és a nyilvánosság minden formájára (de ez utóbbiakra ezúttal nem térünk ki részletesebben).

A vidéki cenzúra-irodák „szigorúan bizalmas” utasításokat kaptak a módszereket illetően: a kéziratban ellenőrzött írásokat a szerkesztés után, az első mintanyomtatásban is meg kell nézniük, a szerkesztőségektől három példányt kellett kapniuk a hasáblevonatokból, ebből kettőt megtartottak, a harmadikat pedig visszaküldték, jelezvén rajta a döntést, hogy nyomtatható-e vagy sem: „bun de imprimat” vagy „cenzurat”. A cenzoroknak pedig ki volt adva, hogy összedolgozzanak a szerkesztőségek képviselőivel, a könyvtári felelősökkel.

1964-ig, amíg a Román Munkáspárt meg nem hirdette a Szovjetunióval szembeni független politikáját, minden téren erősen kötődött a szovjet uralomhoz, kivált a kezdeti években politikai, kulturális és tudományos téren is kizárólag feléje fordult. A mi esetünkben ennek az orintációnak kitűnő példája a Scânteia című pártlap, mely hű mása a szovjet Pravdanak. A RMP Központi Bizottságának Politikai Irodája egy 1950-es határozatában megdicsérte a lapot, amiért a Szovjetunió és Sztálin iránti végtelen szeretetet táplálja a román népben, valamint magát a pártot, amiért sikerült kinevelnie az új típusú kommunista újságírókat, akiket a bolsevik lap fényes példája lelkesít.
 A határozat ugyanakkor utasításokat is ad, hogy a továbbiakban  mire fordítsanak nagyobb figyelmet: tágabb teret kell biztosítani a marxi-lenini propagandának, a fordításban megjelent Lenin- és Sztálin-művekről recenziót kell közölni, a „Pártélet” című rovat pedig népszerűsítse a SzKP tapasztalatait. Még a grafikai megjelenítésben is a szovjet példát kellett követniük.

A SKFI felállításáról szóló rendeletet pedig újabbak követték, mivel a gyakorlatban kiderült, hogy konkrétabb utasításokra van szükség. Még ugyanabban az évben rendeletileg megszabták a törvény be nem tartása esetére érvényes szankciókat. 1951-52-ben kiterjesztették a főigazgatóság hatáskörét a rádióadókra, múzeumokra, filmekre, sőt a katonai cenzúrát is a SKFI felügyeletére bízták. Szigorú szabályok irányították a külföldi sajtótermékek behozatalát is, nagyrészük tiltott kiadványnak számított. Teljesen szabadon csak a Szovjetunióból érkező anyagokhoz lehetett hozzájutni. Az államtitok fogalmának kibontakoztatásával egyre több mindent soroltak ebbe a kategóriába, részletesen leközölték a rendszer utolsó láncszeméig, hogy miről mit kell elhallgatni, mit hogyan kell tálalni. Például nem közölhetnek számadatokat a terv megvalósításáról, a termelés növekedéséről, a megtakarításokról stb. Ez a szabály sokáig érvényben marad, például az 1967. augusztus 6-i Steaua Roşie című marosvásárhelyi napilap „Jó szerencsét bányász elvtársak!” című cikkéből a cenzúra eltávolította a következő mondatot: „[a balánbányai] az egyik legnagyobb rézbánya, mely ezen értékes fém több mint 30%-át adja a hazának.” Ugyancsak a bányaiparral kapcsolatos, a Vörös Zászlóba (1967. aug. 9.) tervezett cikkből kihagyták ezt a mondatot: „A félévi terv előírásait 26000 tonnával teljesítették túl.”
 Bizonyos vállalatokról semmit vagy majdnem semmit nem volt szabad közzétenni: egy külön e célból felállított bizottság ezeket a vállalatokat három kategóriába sorolta. Az egyik csoportról semmit sem szabad közölni, a másodikba tartozókról is csak olyan mellékes információkat, mint a kultúr- meg sportéletük, de semmit a termelésről. A harmadik kategóriába eső vállalatokról már lehet írni, de csak a helységnév megjelölése nélkül.
 Ugyanígy felsorolják azokat az iparágakat, melyekről teljes egészükben ajánlott hallgatni: vas-, kőolaj-, szén-, vegyipar stb. Mindezek az információk  sok egyéb mellett az államtitkok közé tartoztak. 

A mindent átható cenzúra intézményére jellemző, hogy nem csak azt szabja meg szigorúan, hogy mit nem szabad leírni, hanem, hogy mit kell kötelezően a nyilvánosság elé vinni (ahogy ezt a Scânteia esetében is láttuk). Ilyen volt az ötéves terv keretében zajló nagyméretű építkezések (pl. a Duna-Fekete tenger csatorna), a pártélettel kapcsolatos hírek, a párthoz kötődő évfordulók és egyéb állami ünnepek, a kollektivizálás előrehaladása, és általában a nép nagyszerű élete. Mindez azon a bükkfa nyelvezeten megjelenítve, mely nagyon hamar hivatalos kommunikációs eszközzé válik. Ez a nyelvezet csak sablonokat ismer, az általa használt fogalmak nem ismerik az árnyalatokat. Sok kifejezést annyira elkoptattak és kiforgattak, hogy azok elvesztették eredeti jelentésüket, értelmük teljesen leszűkült. Pl. a „burzsoá mentalitás” szókapcsolatot mindenre használták, ami rossz, visszamaradott volt. Sőt önmagában a mentalitás szó is egy idő után negatívan csengett. Ami pedig a stílust illeti, már az 1947-es írószövetségi
 kongresszuson, ahol elitélték a nyugati dekadens kultúra mindenféle formáját, egyúttal megfogalmazták a „szocialista realizmus” irányzat követésének szükségességét. Ez a hivatalos doktrina évtizedeken át megbélyegzi mind a művészi alkotásokat, mind az újságírást. 

1954-re befejezettnek tekinthető az ellenőrzés intézményesítésének első szakasza: kiépítették a hálózatot, kiképezték a megfelelő személyzetet, a területi irodák pedig jól végezték dolgukat, figyelmük mindenre kiterjedt. A SKFI erős intézménnyé vált, mely céljainak megfelelően félelmet keltett a népben. Eljött az ideje az átszervezésnek is: három nagy részlegre osztották: sajtó, könyvek, szóbeli és vizuális propaganda és agitáció. Ugyanakkor megnövelték a hatáskörét is, többek között élénkebben kellett felügyelnie az államtitkok tiszteletben tartását. Közben a kezdetben megszabott irányvonalak mentén folytatta tevékenységét: pl. 1955-ben a szőlőszedésbe bevonták a katonaságot is, de a sajtónak szigorúan meg volt tiltva, hogy erről említést tegyen. A kapitalista országokban versenyző hazai sportolókról vagy az onnan érkezőkről csak az Agerpres híreit volt szabad közölni, anyagi juttatásaikról viszont semmit. Ennek értelmében a Steaua Roşie 1967. szept. 1-i számában megjelent cikken is módosításokat végeztek: a marosvásárhelyi ASA fotballcsapat játékosát megbüntették bizonyos kihágások miatt, a következményekről pedig így írt a lap: „fegyelmezetlenség miatt Mikó Lászlót felmentik három fordulóban való részvétel alól, valamint 30%-kal csökkentik az augusztusi élelmezési pótlékát.” Ez utóbbi szankciót törölték a mondatból.
 Még a szójátékokat, fejtörőket is száműzték a lapokból.
 Mindezeket az utasításokat „szigorúan titkos” formában küldték ki a helyi irodáknak, egyébként a főigazgatóság egész tevékenységének a szigorú titoktartás volt a lényege, ettől is volt oly rettegett. 

Hogy milyen részletességgel és figyelemmel követték a lapok hasábjain megjelenő közléseket, az kitűnik a SKFI helyi irodáiban készült jelentésekből, melyek természetesen szintén „bizalmas” anyagokként voltak nyilvántartva.  A marosvásárhelyi kirendeltség iratait tanulmányozva megállapíthatjuk, hogy havonta küldtek jelentéseket a bukaresti főigazgatósághoz, az útmutatással és ellenőrzéssel foglalkozó igazgatósághoz (Direcţia Instructaj – Control). Ezek általában a következőket tartalmazták: a beavatkozások leírását, a hasáblevonatokat, az exportált nyomtatványok jegyzékeit. Félév végén pedig összefoglaló beszámolókat készítettek, melyekben gyakran megismételték a havi jelentésekből vett példákat. Néha egy-egy fontosabb cikket külön is kielemeztek. Az aprólékosságra jellemző példa egy Dél-Vietnámról szóló cikkben (Vörös Zászló, 1966. dec. 21.) a Romániai Szakszervezetek Szövetségének Központi Bizottsága megnevezésben a bizottságot Tanács-ra javították. (Mondhatni, a korrektor munkáját is ők végzik.) Vagy sok helyen egyszerűen csak a szórendet cserélik fel, arra való hivatkozással, hogy az illető rész értelme nem volt tökéletesen azonos a román nyelvű szövegével, és ezt az árnyalati különbséget is fel kellett számolni.
 Nagyon gyakori az ilyen jellegű megjegyzés, hogy az eredeti román szöveggel való összehasonlítás során kerül sor a javításra.

Természetesen gyakoribbak és fontosabbak a tartalmi átírások, amelyek lehetnek látszólag jelentéktelenek is, a szöveg értelmét viszont nagyban befolyásolják. Például egy, a Vörös Zászlóban megjelent cikk (1967. márc. 22.) a marosvásárhelyi Mureşul készruhagyárban tapasztalható erős zaj hatásait vizsgálja, melyre „majdnem kivétel nélkül minden munkás panaszkodik”. A cenzorok észrevétele következtében kijavították: „több munkás panaszkodik”… Néha csak szárazon közlik a nem tetsző szövegrészeket és a rajta eszközölt javításokat, máskor viszont részletesen megmagyarázzák, hogy miért nem kerülhet nyomdába egy bizonyos cikk vagy cikkrészlet. Nagy Ferenc szatírája (Vörös Zászló, 1967. jan. 25.) egy termelőszövetkezeti tagot mutat be, aki élelmiszerek kereskedésével kísérletezik, sikertelenül: „nem elég, hogy otthon a szövetkezetben nyáron dolgozni vagy kénytelen, de még ezt a kis nyereségi lehetőséget is elveszik tőled…” A cenzor magyarázata szerint ebből a részből teljesen hibásan az tűnik ki, hogy az illető TSz-ben a tagokat erőszakkal dolgoztatják és nem is fizetik meg őket megfelelően. Egy községi körorvossal készült interjúnak azért kell kimaradnia a lapból, mert az illető túl sokat panaszkodik a falubeli állapotokról, bírálja a protekcionizmust, s így az egész szöveg negativista hangulatú. 

A cenzúra figyelme nem csak a politikai jellegű írásokra terjedt ki, hanem ugyanolyan szigorúan követte az irodalmi alkotásokat is. Ezek esetében ráadásul még figyelmesebbnek kellett lenniük, hogy a sorok közé rejtett értelmezéseket is megtalálják. Az Igaz Szó című havilap gyakran áldozata lett a szemfüles cenzori vizsgálódásnak, mely sok verset, novellát félresöpört a megjelenés előtt álló lapból. Versek esetében elmeséli az illető lektor, hogy miről szól a mű, a legkifogásoltabb szakaszt pedig fordításban közli. Így maradt ki Szőcs Kálmánnak több verse is, az egyik például azért, mert utolsó soraiban túl zavarossá válik, nem teljesen világos, hogy a költő mire gondol, mit akar mondani… Hajdú Zoltán A látó című verse szembeállítja magát, az egyedüli látó embert az összes többivel, akiknek hiába van ezer szemük és tág pupillájuk, attól még csak szegény vakok maradnak. A cenzor úgy érezte (nem alptalanul), hogy a vers „nem megfelelőképpen interpretálható”. Nem zárták ki végleg, csak „elhalasztották” közlését – ami egyébként egyik általánosan használt megfogalmazás – lehetőséget adva a szerzőnek, hogy újraírja versét. 

A cenzori irodák tevékenysége nem csak kimondottan a leírt szövegeg elolvasására és átfogalmazására illetve letiltására korlátozódott, hanem egyéb járulékos feladatokat is elvégeztek. Az Orvosi Szemle és a Revista Medicală 1967/3. és 4. számát összevontan szándékozta megjelentetni, ezen kérelmét a megfelelő indoklással a SKFI helyi szervéhez nyújtotta be és tőlük kapta meg az engedélyt. Egy másik, az abszurdum határát súroló beavatkozás a tartományi telefonkönyv cenzurálása, melyből kivették a következő tételeket: Hargita tévéállomás, Szovátai és Szabédi rádióvevő állomás. (statia radioreleu) 

Gyakran előfordult, hogy a cenzori hivatal alkalmazottja nem döntött egyedül egy írás sorsa felől, hanem felkérte a szerkesztőséget, hogy a tartományi pártbizottság véleményét is kérje ki az adott kérdésben. Így történt ez a már említett körorvossal készített interjú esetében is, melyet kezdetben csak elhalasztottak, utólag viszont a párt propaganda osztálya teljesen elutasította a közlését. Hajdú Zoltán említett versével is így jártak el, azt is elég fontosnak tartották ahhoz, hogy a pártnál is bemutassák.

A RMP (majd RKP) tartományi bizottságának Propaganda és Agitációs osztálya behatóan foglalkozott a sajtóval kapcsolatos problémákkal is.
 Minden évharmadi munkatervben külön rész foglalkozik a sajtóval: felvállalják, hogy irányítani fogják a szerkesztőségeket, hogy a megfelelő vonalat kövessék, majd évharmad végén egy összefoglaló beszámoló keretében bemutatják, hogy mennyiben sikerült ezt elérni, milyen téren kellene megerősíteni a beavatkozást. Az előterjesztett jelentések nagy része románul íródott, de sok köztük a magyar nyelvű is.

A helyi lapokat bevonják a párt és a kormány mindenféle akciójába, állandóan irányítják őket, hogy a különböző határozatokat népszerűsítsék, a szocialista átalakulásról, a mezőgazdasági kampányról, az élmunkásokról, a szocialista és hazafias versenyek szovjet modelljéről, munkafegyelemről írjanak.
 Különösen odafigyelnek, hogy egy-egy jelentősebb eseményt kellő részletességgel tárgyaljanak a lapok hasábjain: az alkotmánytervezet megjelenését kövesse a viták népszerűsítése, a dolgozók hozzászólása; a május 1-i és augusztus 23-i ünnepségek tiszteletére szervezett szocialista munkaversenyekkel részletesen foglalkozzanak. 1957-ben például két jelentős évfodulóra kellett odafigyelniük: a nagy októberi forradalom 40. és a RNK kikiáltásának 10. évfordulójára. Külön felhívták az Igaz Szó szerkesztőségének figyelmét, hogy az előbbi alkalom tiszteletére októberben (szovjet – román barátsági hónap) ünnepi számot jelentessen meg.
 Ugyancsak gyakran ajánlják, főleg a MAT létrehozatalának kezdeti időszakában, a nemzetiségi kérdések feldolgozását, természetesen dicsérő formában, hogy milyen jó úton halad az együttélés és hogy fejlődik a tartomány. Az Írószövetségnek pedig kiosztották, hogy foglalkozzon a dokumentációs anyag összegyűjtésével és egy három felvonásos színdarab megírásával, mely tükrözze a MAT-ban élő magyar kisebbség életét, valamint a sovinizmus és nacionalizmus elleni harcot.

A szerkesztőségek megerősítése érdekében leellenőrizték a tagokat és akit nem tartottak megfelelőnek, azt ideiglenesen félreállították, helyére pedig becsületes és elkötelezett kádereket hoztak. Végül örömmel nyugtázták, hogy most már egészséges az illető szerkesztőség összetétele!  Havonta több találkozót is kell szervezniük a szerkesztőségi tagok, az önkéntes levelezők és az olvasók között. A propaganda osztály emberei ügyeltek a lapok terjesztésére is, állandó feladatuk volt ennek megjavítása és a tervben előirányzott előfizetők számának biztosítása, esetenként növelése. Az 1960-as évek jelentései követik a példányszámok alakulását is: 1960. decemberében a Vörös Zászlónak 17-18 ezres példányszáma van, a Steaua Roşie című társlapnak pedig alig 4000. 1961-ben ez az arány 20 ezer/8 ezerre változik, 1962-re már 25 ill. 12 ezerre kérnek jóváhagyást. 1964-re a Steaua Roşie esetében csak az előfizetések számát 20 ezerre tervezik!

A Tudomány és kultúr osztály ülésein külön teret szentelnek egy-egy folyóirat részletes kielemzésének: általában az Igaz Szó kerül terítékre. Több szempont alapján értékelnek:  hogyan tükröződik a lapban a burzsoá ideológia befolyása elleni harc, különösképpen a kritikai és elméleti cikkekben, az irodalmi alkotások aktualitása, a szerkesztőség irodalomszervező szerepe, a cikkek minősége stb. Ha egy lap nem felelt meg az elvárásoknak, azt elmarasztalták, felsorolva hiányosságait. Pl. egy 1952-es jelentés kifogásolja az Előre és az Ardealul Nou (a Vörös Zászló ill. a Steaua Roşie elődjei) gyenge minőségű cikkeit, melyek csak száraz beszámolók, nem tartalmaznak adatokat és nem elemzik mélyrehatóan a problémákat. Egyúttal az illető felelős önkritikát gyakorol, amiért nem sikerült kellőképpen az újságot a széles tömegek mozgosításának szolgálatába állítania.

A sajtóra tehát több oldalról is vigyáztak, a párt is erős kézzel egyengette útját, nem beszélve a külön e célból létrehozott főigazgatóságról (SKFI), mely az alkotókban félelmet keltő aprólékossággal követett minden egyes leírt szót. Mindezekhez a jogtalanságokhoz pedig az alkotmányok biztosították a törvényes keretet. Kijelentik ugyan a szabadságjogok gyakorolhatóságát, de mindent a munkásosztály szolgálatába állítva, vagyis csak a megszabott keretek között. Az 1948-as alkotmány még egyértelműen hirdeti a sajtó- és szólásszabadságot, melyet az állam az által biztosít, hogy a dolgozók rendelkezésére bocsájtja a nyomdákat, papírt, gyülekezési helyeket. (31. cikkely) Ez még csak az egyesülések és szervezkedések esetében hangsúlyozza, hogy azok nem fordulhatnak a demokratikus rend ellen. (32. cikkely) A következő, 1952-es alkotmány ugyanúgy biztosítja a szólás- és sajtószabadságot, a gyűlések és felvonulások szabadságát, de mindezt „a dolgozók érdekeinek megfelelően és a népi demokratikus rendszer erősítése érdekében” (85. cikkely), vagyis amilyen mértékben azok a politikai érdekeket és a hivatalos ideológiát szolgálják. Az 1965-ös alaptörvény szintén így fogalmaz: a szólás- és sajtószabadság nem használható fel a szocialista renddel ellentétes célokra valamint a dolgozók érdekei ellen (29. cikkely). Ennek jelentése ugyanaz: lehet, de csak ahogy mi szabjuk meg!

3. Összegzés: a (M)MAT és a sajtó

A cenzúra erős szabályozásai miatt a korabeli sajtó nem lehet a vizsgált országrész hű tükre, mert minden csak egy sűrű szűrőn keresztül juthatott el az újsághasábokra. Egyéb források mellett azonban nagyon fontos ezt is megvizsgálni, mert innen derül ki a vezetőség hivatalos álláspontja, a propaganda fő irányvonalai. 

A sajtó például tág teret biztosított az alkotmánytervezet és az alkotmány népszerűsítésének, amiből kiderül, milyen fontosnak tartották idejében a fejekbe sulykolni, hogy milyen nagyszerűek az elkövetkező változások. Különösen figyelmet fordítottak az új autonóm tartomány körüli propagandára, mivel ez teljesen váratlanul robbant be a politikai színtérre. Hangsúlyozták a nemzetiségek jogegyenlőségét a többségi nemzettel, a románok és magyarok (olykor a németekre is kitérve) testvériségét. (Ezek a témák különben nagyon gyakran visszatérnek, inkább konkrét példákon keresztül szemléltetve a dolgozók testvériségét: románok és magyarok együtt dolgoznak, együtt ünnepelnek, együtt építik a boldog hazát.) Az alkotmánytervezet nyilvános vitája kapcsán leginkább az olvasói levelek érdemelnek figyelmet, melyekből a szemfüles cenzori munka ellenére is kiviláglik, hogy az embereket nagyon foglalkoztatja az új tartomány, nem értik, hogy pontosan hogyan is fog az működni, egyeseket aggodalommal tölt el, másokat túlzott reménységgel.

A magyar tartomány leginkább nyelvhasználati és a kulturális szempontból volt segítség a magyarajkú kisebbség számára: a különböző művelődési intézmények kiemelkedő szerepet játszottak az identitástudat megőrzésében s ezt a sajtó is tükrözi. Nagyon sokat foglakoznak a kultúrotthonok és művelődési házak tevékenységével, néptánccsoportok fellépéseivel, színházi előadásokkal, könyv- és filmterjesztéssel. A különböző szinteken (falusi, városi, rajoni stb.) megtartott kultúrversenyekről részletes beszámolókat közölnek. 

A kommunista rendszer ideológiáját az egyéni példákon keresztül próbálják az emberek elé vinni, lírai hangvételű cikkekben mutatnak be egy-egy jó útra tért kulákot, boldog élmunkást. Gyakran ezek a témák rövid elbeszélések, karcolatok formájában jelennek meg. Lényegük, hogy a dolgozó nép elégedettségéről számot adjanak. (Az örökös boldogság meglétét a fényképekkel is próbálják alátámasztani, melyekről mindig mosolyogva köszöntenek vissza a szövőgyári munkásnők, a kollektivista parasztok, a kis pionírok).

Mind az országos, mind a helyi lapok szigorúan követik a Scânteia pártlap által kijelölt utat, a cenzúra nem engedi eltérni attól őket. Különösen így van ez néhány fontosabb, érzékenyebb kérdésben, mint például az 1956-os magyarországi események. A magyar lapok  kezdetben elég szűkszavúan tárgyalják az eseményeket, akkor is kizárólag a párt hivatalos álláspontját tudhatjuk meg belőlük. A MAT-ra természetesen külön odafigyel a pártvezetés, Gheorghiu-Dej igyekszik a decemberi tartományi pártkonferencián jelen lenni és elítélni az ellenforradalmat, valamint levonni belőle a tanulságokat.
 A sajtóban viszont meg kell jelennie az alulról jövő ítéletnek is, a dolgozó nép szavának:  november 4-én közlik a Simó Géza bútorgyár munkásainak levelét, melyben tiltakoznak az ellenforradalmi bandák rémtettei ellen és kifejezik együttérzésüket a magyarországi munkásosztállyal, melyet a reakciós erők meg akartak fosztani forradalmi vívmányaiktól.

Egyik fontos sajtótéma mindvégig a gyárak fejlődése, új üzemek létesítése, a munkások kulturális és sporttevékenysége, üzemi faliújságok, élmunkások. A mezőgazdaság terén is mindent a legapróbb részletekig menően megtárgyalnak, hogy áll a cséplés, miért késik a betakarítás, kik az élenjáró burgonyaszedők.  Részletesen beszámolnak a néptanácsok üléseiről, mit végeznek jól és miben mutat hiányosságot tevékenységük. Kultúrversenyek, kollektív gazdaságok virágzása, útijegyzetek – a napilapokból nagyjából ugyanazok a témák köszöntenek vissza. Sajátos nyelvezetük minden árnyalati finomságot mellőz, az újságcikkek nagy része hasonló sablonokra épül.

Annak ellenére, hogy a sajtó a pártpropaganda szolgálatában állt, bőven tartalmaz olyan írásokat, melyek adataikkal a kutatók segítségére vannak. (Inkább a folyóiratok nyújtottak erre lehetőséget, lásd a Korunk, Igaz Szó, Utunk írásait.) Megfelelő kritikai hozzáállással nézve tehát, a sajtó fontos forrása a Magyar és Maros-Magyar Autonóm Tartomány nevű közigazgatási egységeknek, melyek története szervesen beilleszkedik az 1950-60-as évek Romániájának történetébe. A rész tanulmányozásán keresztül pedig képet kapunk az egészről is. 

Felhasznált irodalom

Bányai László: Öt éve jelent meg pártunk határozata a nemzeti kérdésről. In: Utunk, 1953/53. 2.

Bottoni, Stefano: A sztálini „kis Magyarország” megalakítása (1952). In: Regio, 2003/3. 89-125.

Ceauşescu, Nicolae: Expunere cu privire la îmbunătăţirea organizării administrative a teritoriului Republicii Socialiste România. (Prezentată la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naţionale 15. februarie 1968.) Bucureşti, 1968. 

Constituţia Republicii Populare Române, 1948. In: Cristian Ionescu: Dezvoltarea constituţională a României. Acte şi documente. Bucureşti, 1998.

Constituţia Republicii Populare Române. In: Buletinul Oficial al Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române, 27. sept. 1952. 1-8.

Constituţia Republicii Socialiste România. Bucureşti, 1965.

Cseke Péter: Egyetlen hatalmunk: a (sajtó)nyilvánosság. A kisebbségi sajtó önvédelmi és társadalomépítő ereje (1918-1992). In: Korunk, 1992/7. 33-40.

Csupor Lajos: A párt lenini nemzeti politikájának nagy vívmánya. In: Előre, 1955. dec. 16. 2.

Ficeac, Bogdan: Cenzura comunistă şi formarea „omului nou”. Bucureşti, 1999.

Ficeac, Bogdan: Tehnici de manipulare. Bucureşti, 1998.

Gagyi József: Határ, amely összeköt. In: Regio, 2003/3. 126-147.


Gheorghiu-Dej, Gheorghiu: A népi demokratikus rendszer további erősödése a Román Népköztársaságban. Bukarest, 1953.

Hangiu, I.: Dicţionarul presei literare româneşti (1790-1990). Bucureşti, 1996.

Jordáky Lajos: A romániai magyar sajtó történeti útja. In: Korunk Évkönyv, 1974. 13-28.

Köszöntjük az Orvosi Szemlét. In: Igaz Szó, 1956/1. 122.

Kuszálik Péter: Erdélyi hírlapok és folyóiratok (1940-1989). Budapest, 1996.

Lipcsey Ildikó. Erdélyi autonómiák. Történeti tanulmányok.  Budapest, 1990.

Marino, Adrian: Cenzura în România. Schiţă istorică introductivă. Craiova, 2000.

Mocanu, Marin Radu: Cenzura comunistă (documente). Bucureşti, 2001.

Molnár Jenő: Területi-közigazgatási felosztás Erdékyben (1876-1968). In: Korunk, 1992/9. 88-97.

Monoki István: Magyar könyvtermelés a román uralom alatt (1919-1940) II. kötet: Hírlapok és folyóiratok. Budapest, 1941.

Petcu, Marian: Puterea şi cultura – o istorie a cenzurii. Iaşi, 1999.

Rădulescu, Nicolae: A Román Népköztársaság területe közigazgatási beosztásának megjavítása. In: Előre, 1960. dec. 27. 2.

A Román Munkáspárt Központi Vezetősége Politbürojának határozata a nemzeti kérdésben. Bukarest, 1948.

Simon Magda: Képek a Magyar Autonóm Tartomány kultúréletéből. In: Igaz Szó, 1953/4. 104-113.

Vincze Gábor: Illúziók és csalódások. Fejezetek a romániai magyarság második világháború utáni történetéből. Csíkszereda, 1999. 

Levéltári források

Arhivele Naţionale Direcţia Judeţeană Mureş [Maros Megyei Állami Levéltár] (ANM), fond 1134 Comitetul Reginal Mureş al PCR  dosar 59/1952 , 85/1953, 105/1954, 132/1955, 159/1956, 185/1957, 210/1958, 211/1958, 247/1959, 250/1959, 284/1960, 285/1960, 318-1961, 319/1961, 349/1962, 350/1962, 407/1964, 408/1964, 437/1965, 472/1966, 504/1967 (Secţia Propagandă şi Agitaţie / Secţia Ştiinţă şi cultură)

ANM, fond 403 Direcţia Generală a Presei şi Tipăriturilor, Împuternicitul Târgu-Mureş, dosar 2/1967, 3/1967, 6/1967 (Note de intervenţii şi sesizări / Intervenţii de la centrală). 

II. A Magyar és Maros-Magyar Autonóm Tartomány bibliográfiája

1. Felhasznált források

A bibliográfia elkészítéséhez elsősorban a román nemzeti bibliográfiát használtam fel (Buletinul bibliografic – Articole şi recenzii de presă / Bibliografia periodicelor din RPR … 1953-1968). Ez az áttekintés 1964-ig csak a román nyelvű országos lapokat tartalmazza: a napilapok közül a Romînia Liberă, a Scânteia és a Scânteia Tineretului cikkeit, a folyóiratoknál pedig a Contemporanul, Viaţa Nouă, Lupta de Clasă, Munca, Tînărul Leninist stb. írásait. 1964-től már szerepel benne az Előre és a Neuer Weg, valamint több magyar nyelvű folyóirat is: Falvak Dolgozó Népe, Dolgozó Nő, Ifjúmunkás, Munkásélet stb. Létezett ugyan a magyar lapok számára külön kiadott bibliográfia, de ez sem jelent meg rendszeresen, csak az 1957-es (első félév) ill. 1960-61-es kiadások lehettek segítségemre. 


Néhány fontosabb folyóiratot már eleve kézbevettem: a Marosvásárhelyen kiadott Igaz Szót, a kolozsvári Korunkat, az Agitátor Zsebkönyvének néhány évfolyamát. Utólag a nemzeti bibliográfiából gyűjtött adatokat ily módon egészítettem ki a Falvak Dolgozó Népe esetében is. Legfontosabbnak pedig az Előre hiányzó évfolyamainak az áttekintését tartottam, lévén ez az egyetlen országos magyar nyelvű napilap. Az Utunk című lapnál sem hagyatkoztam kizárólag a nemzeti bibliográfiára, a (M)MAT-ra vonatkozó cikkeit egy készülő repertóriumból válogattam ki.


A folyóiratokhoz soroltam a hivatalos közlönyök különböző formáit is. Elsősorban a  Magyar Autonóm Tartomány Néptanácsának Hivatalos Közlönye (Buletinul Oficial al Sfatului Popular al Regiunii Autonome Maghiare) kapott helyet: mivel ez a kiadvány kizárólag a MAT-ról szól, nem írtam ki tételesen a benne foglalt intézkedéseket, csak felsoroltam a közlönynek a marosvásárhelyi megyei könyvtárban megtalálható számait. Ugyanez a helyzet a MMAT idején (immár csak román nyelven) megjelenő Buletinul Oficial al Sfatului Popular al Regiunii Mureş-Autonome Maghiare című kiadvánnyal. Az országos közlönyből (Buletinul Oficial al Republicii Populare Române / al Marii Adunări Naţionale a RPR / al Republicii Socialiste România) igyekeztem azokat a határozatokat, törvényeket kiemelni, amelyek valamilyen összefüggésben vannak a tartománnyal vagy a nemzetiségi politikával, elsősorban pedig az alkotmányokat és azok módosításait jelöltem meg. 


A (M)MAT-ra vonatkozó könyvek és brosurák listáját részben szintén a román nemzeti bibliográfia (Buletinul bibiografic / Bibliogrfia RPR. Cărţi, albume…) alapján készítettem, emellett felhasználtam a történeti bibliográfiát is (Bibliografia istoricǎ a României I. 1944-1969), valamint a Szigethy Rudolf és Újvári Mária összeállításában megjelent Romániai magyar könyvkiadás (1950-1953) című kiadványt. Ez utóbbi mű folytatását (1954-1959) kéziratban tanulmányoztam. Ugyanakkor felhasználtam a marosvásárhelyi Teleki Téka könyvtárában őrzött Fuchs Simon munkásmozgalmi vezető hagyatékát is. 

� Monoki István: Magyar könyvtermelés a román uralom alatt (1919-1940) II. kötet: Hírlapok és folyóiratok. Bp., 1941. IV-VI.


� Uo. VIII.


� Kuszálik Péter: Erdélyi hírlapok és folyóiratok (1940-1989). Bp., 1996.  20.


� Köszöntjük az Orvosi Szemlét. In: Igaz Szó, 1956/1. 122.


� Bogdan Ficeac: Tehnici de manipulare. Bucureşti, 1998. 67.


� Direcţia Generală a Presei şi Tipăriturilor


� Decret nr. 218 pentru organizarea Direcţiei Generale a Presei şi Tipăriturilor de pe lângă Consiliul de Miniştri al RPR. In: Buletinul Oficial al republicii Populare Române, 23. mai 1949. (nr. 32) 225


� Bogdan Ficeac: Cenzura comunistă şi formarea „omului nou”. Bucureşti, 1999. 44-46.


� Marian Petcu: Puterea şi cultura – o istorie a cenzurii. Iaşi, 1999. 169.


� ANM, fond 403 Direcţia Generală a Presei şi Tipăriturilor, Împuternicitul Târgu-Mureş (a továbbiakban DGPT), dosar 2/1967 Note de intervenţii şi sesizări.


� Ficeac, 1999. 82


� Uniunea Sindicatelor de Artişti, Scriitori şi Ziarişti (USASZ)


� ANM, fond 403 DGPT, dos. 2/1967.


� Ficeac, 1999. 100-101.


� ANM, fond 403 DGPT, dos. 2/1967





� ANM, fond 1134 CRMP


� ANM, fond 1134 CRMP, dos. 59/1952. 5.


� ANM, fond 1134 CRMP, dos. 185/1957 Secţia de Propagandă. Secţia Ştiinţă şi Cultură. 32.


� ANM, fond 1134 CRMP, dos. 85/1953 Secţia Organizatorică. 65.


� ANM, fond 1134 CRMP, dos. 318/1961 SPA. 20, 62; dos. 407/1964  SPA. 6.


� ANM, fond 1134 CRMP, dos. 59/1952.  20-21.





� Gheorghe Gheorghiu-Dej elvtárs beszéde a MAT-i pártkonferencián. In: Előre, 1956. dec. 23. 2.





